Gossip Rodos: Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος στις 24 Ιανουαρίου γιορτάζεται η Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης. Η Παιδεία είναι από τους πιο σημαντικούς τομείς για μια χώρα, αφού είναι μια «επένδυση» που συμβάλλει στην ευημερία τόσο της κοινωνίας όσο και των πολιτών της ξεχωριστά. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και το γεγονός πως η Gen-Ζ γεννήθηκε ουσιαστικά «με τα smartphones στο χέρι», οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να βρουν ολοένα και περισσότερους τρόπους για να γεφυρώσουν το χάσμα με τους μαθητές τους και να κάνουν ακόμα πιο λειτουργική την εκπαίδευση. Γι’ αυτό πλέον αρκετοί καθηγητές έχουν προφίλ στα social media με περιεχόμενο όμως, εκπαιδευτικού χαρακτήρα.Η Χριστίνα Καραθανάση (ή Philologist-ina, όπως είναι στο Instagram) που είναι Φιλόλογος λύνει με εύκολο τρόπο μέσω των αναρτήσεών της κάθε απορία σχετικά με το πώς γράφονται σωστά πολλές λέξεις που λέμε στην καθημερινότητά μας, εξηγώντας παράλληλα την προέλευσή τους. Αντίστοιχα, ο Δημήτρης Κουλουμάσης (ή αλλιώς Μr Chem) που είναι Χημικός μέσα από τα διασκεδαστικά βίντεο με πειράματα που δημοσιεύει κάνει τη Χημεία απόλυτα κατανοητή σε σημείο που οι χημικές ενώσεις μοιάζουν παιχνιδάκι. Το ίδιο κάνει όμως και η Βίβιαν Ταρσούνα (γνωστή και ως Proper Education) μέσα από τα tips που δίνει στο κανάλι της στο YouTube για να μπορείς να αποστηθίζεις πιο εύκολα την προπαίδεια ή τα είδη των προτάσεων.Οι τρεις αυτοί εκπαιδευτικοί μίλησαν στο Queen.gr λύνοντας πολλές απορίες μας για τα social media και τη σχέση τους με την εκπαίδευση.Χριστίνα Καραθανάση aka Philologist-ina Στο προφίλ σας εξηγείτε από το «κριντζάρω» μέχρι την «αρνησικυρία». Το εύρος και το στυλ του λεξιλογίου μας αλλάζει όσο περνούν τα χρόνια;Οι αναρτήσεις του προφίλ πληθαίνουν με τον καιρό και έτσι καλύπτουν ένα ευρύ λεξιλογικό φάσμα. Άλλωστε, η ελληνική γλώσσα είναι από τις πλουσιότερες – αν όχι η πλουσιότερη. Αν αναλογιστούμε και το γεγονός ότι οι εποχές αλλάζουν και συναντάμε διαρκώς νέες έννοιες, οι οποίες πρέπει να προσδιοριστούν, τότε είναι εύκολο να δεχτούμε αυτό που υποστηρίζουν πολλοί, δηλαδή ότι η γλώσσα είναι ένας ζωντανός οργανισμός και εξελίσσεται, διευρύνοντας το λεξιλόγιό μας.Το στυλ του λεξιλογίου μας, όμως, θεωρώ ότι είναι θέμα του εκάστοτε ομιλητή. Ένα από τα πρώτα μαθήματα που κάνουμε με τα παιδιά του λυκείου είναι οι ποικιλίες της γλώσσας – ποικιλίες γεωγραφικές και κοινωνικές. Είναι αναμενόμενο, για παράδειγμα, οι νέοι να δημιουργούν δικούς τους κώδικες επικοινωνίας και να χρησιμοποιούν λέξεις (όπως «κριντζάρω») που μας ξενίζουν. Κάθε γενιά το έκανε και θα συνεχίσουν και οι επόμενες. Αποτελεί κι αυτό κομμάτι της γοητείας της γλώσσας.Από που προκύπτουν τα λεξιλογικά διλήμματα στα οποία δίνετε τη σωστή απάντηση; Σας ρωτούν στα social;Η αλήθεια είναι ότι έχει δημιουργηθεί μία κοινότητα ανθρώπων με κοινό σημείο την αγάπη για την Ελληνική. Λαμβάνω, λοιπόν, αρκετά μηνύματα με απορίες γλωσσικού περιεχομένου και ομολογώ πως με χαροποιεί ιδιαίτερα. Πρωτίστως, γιατί δίνεται και σ΄ εμένα η ευκαιρία να κάνω μια έρευνα για κάθε προβληματισμό. Να θυμηθώ, να εμπεδώσω ή και να λάβω μία νέα γνώση! Ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λεξιλογικά και συντακτικά λάθη που κάνουν τα σημερινά παιδιά;Θεωρώ ότι οι περισσότεροι φιλόλογοι έχουν κουραστεί να διορθώνουν τη χρονική αύξηση στην προστακτική (π.χ. «αντέγραψε αυτό που βλέπεις» αντί για το ορθό «αντίγραψε»), αλλά και το «στις μία», όταν προσδιορίζουν την ώρα, έναντι του ορθού «στη μία». Να τονίσουμε, βέβαια, πως λαθάκια γίνονται συχνά και από όλους μας. Το σημαντικό είναι ότι δεν είναι λίγα τα σημερινά παιδιά που θέλουν να διορθώσουν τα λάθη τους και να βελτιώσουν τον λόγο τους! Πώς σκεφτήκατε να δημιουργήσετε το διαδικτυακό προφίλ της «philologistinas»; Yπάρχουν αντίστοιχα προφίλ στο εξωτερικό που ακολουθείτε; Ήδη τους πρώτους μήνες της πανδημίας, καλλιεργήθηκε μέσα μου η ιδέα να δημιουργήσω μία ιστοσελίδα εκπαιδευτικού περιεχομένου, που να παρέχει φιλολογικό υλικό σε καθηγητές και μαθητές. Δημιούργησα, λοιπόν, τη Philologist-ina.gr! Ο λογαριασμός στο Instagram ήρθε ως συνέχεια της ιστοσελίδας αυτής. Όλα αυτά τέσσερα χρόνια πριν. Έκτοτε, έχουν δημιουργηθεί πολλά ελληνικά προφίλ με ανάλογο περιεχόμενο από εξαιρετικούς συναδέλφους. Ακολουθώ τους ανθρώπους αυτούς και θαυμάζω τη δουλειά τους. Αναμφίβολα, θα υπάρχουν και στο εξωτερικό για διάφορους τομείς. H Gen Z πιστεύετε πως «εκπαιδεύεται» μέσα από τα social; Και όχι μόνο η Gen Z! Οποιοσδήποτε χρήστης του διαδικτύου, σε οποιαδήποτε γενιά ανήκει, μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την πτυχή των social, την εκπαιδευτική. Όλοι περνάμε πολύ από τον ελεύθερο μας χρόνο μπροστά σε μία οθόνη, γιατί μας χαλαρώνει. Αυτό μπορεί να γίνει το πλεονέκτημα που θα κερδίσουμε από τα social. Να εκπαιδευτούμε, χωρίς να ακολουθούμε το παραδοσιακό μοντέλο διδασκαλίας, αλλά κοιτάζοντας μία φωτογραφία ή παρακολουθώντας ένα βίντεο που μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Απλά και διασκεδαστικά!https://www.instagram.com/p/C0zFggGINy9/Υπάρχει «ιδανικός» μαθητής και «ιδανική» εκπαιδευτικός;Ρητά και μονολεκτικά: Όχι! Υπάρχει ένας άνθρωπος που θέλει να αποκομίσει γνώσεις και ένας άνθρωπος που θέλει να τις προσφέρει. Αυτό είναι μία ιδανική κατάσταση! Με θέληση και αγάπη θα συμβούν υπέροχα πράγματα.Από την εποχή της «Ασυμβίβαστης Γενιάς» και του «Κύκλου των Χαμένων Ποιητών» έχει αλλάξει πολύ η καλλιτεχνική απεικόνιση μίας τάξης διδασκαλίας. Δώστε μας τη δική σας οπτική.Δε θα διαφωνήσω ότι οι εποχές και τα δεδομένα αλλάζουν. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση – όπως και σε αυτές που αναφέρετε – εγώ εντοπίζω έναν δάσκαλο – καθηγητή, ο οποίος κάνει προσπάθεια για να γίνει το μάθημά του πιο ελκυστικό προς τους μαθητές. Εισάγει πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας, «σπάει» τα καθιερωμένα και θέτει στο επίκεντρο τον μαθητή. Ευτυχώς, εντοπίζονται τέτοιοι εκπαιδευτικοί και στη σύγχρονη εποχή.Η εξ αποστάσεως διδασκαλία σε τι υπερτερεί και σε τι μειονεκτεί έναντι της φυσικής παρουσίας του καθηγητή και του μαθητή μέσα σε μία τάξη;Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση προσφέρει λύσεις σε πρακτικά θέματα. Οι συμμετέχοντες σε αυτή επωφελούνται από άποψη χρόνου και κόπου, καθώς αποφεύγονται οι μετακινήσεις. Είναι σημαντική η ευελιξία που προσφέρει για να οργανώσει κανείς το πρόγραμμά του. Απαιτεί, όμως, και γνώσεις σε τεχνολογικά ζητήματα, ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο περιβάλλον μίας ηλεκτρονικής τάξης. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι καλά προετοιμασμένοι σε ζητήματα που δε θα αντιμετώπιζαν στη φυσική τάξη, να έχουν πρόσβαση σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και να κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του μαθητή πίσω από την οθόνη. Τα social media έχουν αλλάξει τις προσλαμβάνουσες των σημερινών παιδιών. Αυτό σε τι βαθμό επηρεάζει τη σύγχρονη διδασκαλία;Μπορούν να τη βοηθήσουν. Το πρώτο πράγμα που κάνουμε με τους μαθητές μου είναι να δημιουργούμε μία ομάδα επικοινωνίας σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Εκεί λύνουμε απορίες, ενημερωνόμαστε για εξελίξεις ή διάφορες δράσεις και γνωριζόμαστε καλύτερα. Μέσα από αυτή την αλληλεπίδραση, δημιουργείται ένα συνεργατικό κλίμα μάθησης και ενισχύεται το κίνητρο του μαθητή για ενεργή δράση σε αυτή!Ποια είναι η ευχή σας για τη «Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης»;Να μην υπάρξει ούτε ένα παιδί που θα στερηθεί το δικαίωμα στην εκπαίδευση, γιατί «Η εκπαίδευση είναι το πιο ισχυρό όπλο για να αλλάξεις τον κόσμο» (Ν. Μandela).Δημήτρης Κουλουμάσης aka Μr ChemΜπορεί η χημεία να είναι «ευφάνταστη»; Τι σας έχει διδάξει η εμπειρία σας μέσα στην τάξη;Οι φυσικές επιστήμες δημιουργήθηκαν για να εξηγήσουν τα φυσικά φαινόμενα και να δώσουν απαντήσεις στον άνθρωπο για τη δημιουργία της ζωής. Η χημεία βρίσκεται στην καθημερινή μας ζωή και τη χρησιμοποιούμε στα καλλυντικά, στα καθαριστικά, στα τρόφιμα, ρούχα, τα φάρμακα κλπ. Σκεφτείτε έναν μαθητή να βρίσκεται στο χώρο του εργαστηρίου και το μάθημα της ημέρας να ασχολείται με τα διάφορα χρώματα φλόγας. Ξεκινώ το μάθημα με επίδειξη πυροτεχνήματων διαφόρων χρωμάτων. Εκτός από «ευφάνταστο», καταλαβαίνετε ότι είναι και εύκολο για τον χημικό να απαντήσει στο εύλογο ερώτημα των μαθητών: «Ωραία, να το μάθω, αλλά που θα μου χρειαστεί στη ζωή μου;».Οι μαθητές σας σας ώθησαν να ασχοληθείτε με το Instagram και το TikTok;Εδώ και καιρό έκανα πειράματα σε digital περιβάλλον και στην τηλεόραση, με σκοπό να κάνω τις φυσικές επιστήμες πιο “φιλικές” προς τον αμύητο χρήστη. Τον Ιούνιο του 2021 όμως μια μαθήτριά μου μου έβαλε την ιδέα του TikTok λέγοντάς μου ότι από το συγκεκριμένο μέσο έλειπε το ποιοτικό επιστημονικό περιεχόμενο. Κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα… Διατηρώ επίσης λογαριασμό με μεγάλη παρέα (followers) στο Instagram και πρόσφατα άνοιξα κανάλι και στο YouTube. Εκτιμώ πολύ την πλατφόρμα του TikTok όχι μόνο διότι αναδείχθηκα από εκεί, αλλά και επειδή νομίζω ότι μπορεί κάποιος να είναι δημιουργικός και να διασκεδάζει ταυτόχρονα στη συγκεκριμένη πλατφόρμα.Ποια είναι τα τρία απαραίτητα προσόντα που πρέπει να έχει κάποιος που θέλει να γίνει εκπαιδευτικός;Ένας εκπαιδευτικός πρέπει να αγαπά τα παιδιά. Χαρακτηριστικά όπως η υπομονή, η νηφαλιότητα, η αντικειμενικότητα και η δικαιοσύνη απορρέουν από την αγάπη προς τα παιδιά.Mπορούν τα social media να γίνουν επιμορφωτικά ή ο ρόλος τους είναι αποκλειστικά να είναι διασκεδαστικά;Τα social media είναι το μέσο το οποίο προβάλλει το υλικό των δημιουργών του. Εξαρτάται, λοιπόν, από το είδος του περιεχομένου που παράγουν οι χρήστες. Το δικό μου κανάλι ανήκει στην κατηγορίας EduTainment, έχει δηλαδή εκπαιδευτικό περιεχόμενο το οποίο παρουσιάζεται με ψυχαγωγικό τρόπο. Συνεχώς αυξάνεται ο αριθμός των λογαριασμών με επιμορφωτικό χαρακτήρα.Σας στέλνουν απορίες μαθητές στα social media;Οι ερωτήσεις και οι απορίες είναι καθημερινές. Μαθητές από όλη την Ελλάδα αλλά και άνθρωποι όλων των ηλικιών με εμπιστεύονται και με ρωτούν οτιδήποτε σχετικό με τη Χημεία. Προσπαθώ να απαντώ σε όλα τα μηνύματα. Χρειάζεται μελέτη σε κάποια ερωτήματα καθώς η ευθύνη είναι μεγάλη για μια επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση. Με τους μαθητές μου χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα του σχολείου.Έχουν αλλάξει τα social media τους τρόπους που ενημερώνονται τα σημερινά παιδιά;Τα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ενημερωνόμαστε όλοι. Ακόμα περισσότερο έχει επηρεάσει τον τρόπο που ενημερώνονται τα σημερινά παιδιά καθώς αποτελεί το πρώτο και ίσως το μοναδικό εργαλείο που χρησιμοποιούν για την ενημέρωσή τους.Η «Διεθνής Ημέρα για την Εκπαίδευση» είναι μία αφορμή να επαναπροσδιορίσουμε τους τρόπους διδασκαλίας σήμερα; Πόσο εναρμονισμένοι είναι με τις ανάγκες και τις προσλαμβάνουσες των σημερινών παιδιών;Οι ανάγκες των παιδιών μεγαλώνουν συνεχώς. Ο τρόπος διδασκαλίας έχει αλλάξει από τη δική μου εποχή από το δασκαλοκεντρικό μοντέλο προς τον ομαδοσυνεργατικό. Τα σημερινά παιδιά ζουν μέσα σε μια οθόνη. Το χάσμα που δημιουργείται μεταξύ παιδιών και ενηλίκων ολοένα και οξύνεται, διότι τα παιδιά μεγαλώνουν πια με έναν πολύ διαφορετικό και πρωτόγνωρο τρόπο. Είναι υποχρέωση των εκπαιδευτικών να δώσουμε το ερέθισμα σε κάθε παιδί, να έρθει σε επαφή με τον κόσμο της μάθησης και να δει τη χρησιμότητά της στην καθημερινότητά του.Tι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τη Χημεία;Το πείραμα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Χημείας και μου τράβηξε το ενδιαφέρον από μικρή ηλικία. Στη 2α Λυκείου αποφάσισα να ασχοληθώ με τη χημεία, καθώς κατάλαβα ότι ο χημικός μπορεί να φτιάξει οποιοδήποτε υλικό με τις ιδιότητες που θέλει. Ήταν συναρπαστικό να ακολουθώ μια συνταγή και να φτιάχνω σαπουνάκια, αντισηπτικά και liposan.Μπορεί ένα παιδί να διαλέξει τον επαγγελματικό του προσανατολισμό σε τόσο νεαρή ηλικία (16-17 ετών) και να μείνει πιστό σε αυτήν του την επιλογή;Η επιλογή του επαγγελματικού προσανατολισμού χρειάζεται να γίνει σε μικρή ηλικία. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι νέοι είναι ότι η επιλογή των σπουδών ή της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσουν δε συνεπάγεται αναγκαστικά και μελλοντική εργασιακή ενασχόληση. Για παράδειγμα αν κάποιο παιδί θέλει να σπουδάσει θα πρέπει να το κάνει επειδή του αρέσει το προσωπικό ταξίδι της μάθησης και το διάβασμα. Είναι υποχρέωση όλων μας να δείξουμε στα παιδιά ότι δεν έχει νόημα η ερώτηση «τι θα γίνουν όταν θα μεγαλώσουν», αλλά έχει νόημα να γίνουν ευτυχισμένοι άνθρωποι.
πηγή: queen.gr