Gossip Rodos:
Μια νέα μελέτη σχετικά με την ελκυστικότητα θέτει υπό αμφισβήτηση την επιρροή της πρώτης εντύπωσης.
Μπορούμε να σχηματίσουμε μια πρώτη εντύπωση για κάποιον μέσα σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Η Janice Willis και ο Alexander Todorov απέδειξαν αυτό το γεγονός σε μια διάσημη μελέτη το 2006. Πιο συγκεκριμένα, όπως διαβάζουμε στο Psychology Today, παρουσίασαν στους συμμετέχοντες πρόσωπα για διαφορετικά χρονικά διαστήματα και τους ζήτησαν να τα αξιολογήσουν ως προς αρκετές ιδιότητες: αξιοπιστία, ικανότητα, συμπάθεια, επιθετικότητα και ελκυστικότητα. Το εντυπωσιακό εύρημα ήταν ότι οι αξιολογήσεις των συμμετεχόντων για κάθε πρόσωπο ήταν εξαιρετικά συνεπείς, είτε τα πρόσωπα εμφανίζονταν για ένα ολόκληρο δευτερόλεπτο, μισό δευτερόλεπτο, είτε μόλις για ένα δέκατο του δευτερολέπτου. Ωστόσο, παρατηρήθηκαν γενικές τάσεις με την πάροδο του χρόνου: οι μεγαλύτερες χρονικές διάρκειες εμφάνισης γενικά οδήγησαν σε χαμηλότερες αξιολογήσεις για όλες αυτές τις ιδιότητες. Συγκεκριμένα, οι αξιολογήσεις ελκυστικότητας μειώθηκαν σημαντικά μεταξύ των προσώπων που εμφανίστηκαν για ένα δέκατο του δευτερολέπτου και εκείνων που εμφανίστηκαν για μισό δευτερόλεπτο, αλλά παρέμειναν σταθερές στο ένα ολόκληρο δευτερόλεπτο.Η επιρροή της πρώτης εντύπωσηςΠαρόλο που αυτή η μελέτη δείχνει ότι η πρώτη εντύπωση μπορεί να σχηματιστεί εξαιρετικά γρήγορα, δεν είναι σαφές πόσο ισχυρή είναι όταν οι άνθρωποι βλέπουν διαφορετικές εικόνες του ίδιου ατόμου.Μια μελέτη του 2018 από τον Juergen Goller και τους συνεργάτες του προσπάθησε να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα. Οι ερευνητές συγκέντρωσαν έξι διαφορετικές φωτογραφίες (με διαφοροποιήσεις στον φωτισμό, τη στάση κ.λπ.) από 28 διαφορετικά άτομα και ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να τις αξιολογήσουν ως προς την ελκυστικότητα. Οι αξιολογήσεις δόθηκαν σε μια κλίμακα Likert από το 1 (όχι ελκυστικό) έως το 7 (πολύ ελκυστικό). Βάσει των μέσων όρων των αξιολογήσεων, οι ερευνητές κατηγοριοποίησαν τις έξι εικόνες κάθε ατόμου ανάλογα με την ελκυστικότητά τους.Στη συνέχεια, μια νέα ομάδα συμμετεχόντων κλήθηκε να αξιολογήσει ξανά όλα τα πρόσωπα. Ορισμένα πρόσωπα παρουσιάστηκαν με σειρά αυξανόμενης ελκυστικότητας, ενώ άλλα με φθίνουσα σειρά. Συγκρίνοντας τις αξιολογήσεις, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα πρόσωπα που παρουσιάστηκαν σε φθίνουσα σειρά (από τα πιο ελκυστικά προς τα λιγότερο ελκυστικά) αξιολογήθηκαν σταθερά ως πιο ελκυστικά από εκείνα που παρουσιάστηκαν σε αυξανόμενη σειρά. Αυτό το αποτέλεσμα υποστηρίζει την άποψη ότι η πρώτη εντύπωση έχει σημασία.Σύγκριση ατομικών και συνολικών αξιολογήσεωνΩστόσο, μια νέα μελέτη από τον Robin Kramer και τους συνεργάτες του, που δημοσιεύθηκε στο Perception, εντόπισε μια πιθανή αδυναμία στη μελέτη των Goller και συνεργατών. Στη μελέτη αυτή, τα αποτελέσματα βασίζονταν στις ατομικές αξιολογήσεις εικόνων, οι οποίες μπορεί να επηρεάστηκαν από την τάση των συμμετεχόντων να «αγκυροβολούν» τις απαντήσεις τους στην προηγούμενη αξιολόγηση.Η νέα μελέτη του Kramer και των συνεργατών επανέλαβε το βασικό πειραματικό σχέδιο, ζητώντας όμως από τους συμμετέχοντες να δώσουν μία συνολική αξιολόγηση της ελκυστικότητας του κάθε ατόμου, αφού είχαν δει και τις έξι εικόνες (χωρίς να έχουν καμία συγκεκριμένη εικόνα μπροστά τους κατά την τελική αξιολόγηση).Τα αποτελέσματα εν μέρει επιβεβαίωσαν εκείνα των Goller και συνεργατών. Τα πρόσωπα που παρουσιάστηκαν σε φθίνουσα σειρά ελκυστικότητας έλαβαν συνολικά υψηλότερες αξιολογήσεις από εκείνα που παρουσιάστηκαν σε αυξανόμενη σειρά (και πάλι υποστηρίζοντας την επίδραση της πρώτης εντύπωσης). Ωστόσο, αυτό το αποτέλεσμα ήταν μικρό, μόλις 0,22 μονάδες στην κλίμακα αξιολόγησης των 7 σημείων. Επιπλέον, σε μια επόμενη μελέτη όπου τα πρόσωπα παρουσιάστηκαν με τυχαία σειρά, οι ερευνητές δεν βρήκαν ενδείξεις ότι οι πρώτες εικόνες είχαν μεγαλύτερη επιρροή στις συνολικές αξιολογήσεις από τις μεταγενέστερες εικόνες.Οι Kramer και οι συνεργάτες κατέληξαν ότι η πρώτη εντύπωση από εικόνες προσώπων έχει σημασία, αλλά όχι τόσο μεγάλη. Αυτό υποδηλώνει ότι οι πραγματικές επιπτώσεις αυτού του φαινομένου στη ζωή μας μπορεί να είναι πιο περιορισμένες από ό,τι πιστευόταν αρχικά. Μια κακή πρώτη εντύπωση μπορεί να προκαλέσει μια μικρή προκατάληψη, αλλά είναι πιθανό αυτή η προκατάληψη να είναι μικρή και σχετικά εύκολη να ξεπεραστεί.
πηγή: queen.gr