Gossip Rodos: Γνωρίζατε ότι οι αρνητικές επιπτώσεις του υπερβολικού χρόνου στην οθόνη για τα μωρά και τα νήπια κυμαίνονται από μικρότερη διάρκεια προσοχής έως χαμηλότερη ενσυναίσθηση;Η Carlota Nelson, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Brain Matters, διερευνά γιατί ο πολύς χρόνος στην οθόνη μπορεί να βλάψει τα μωρά και τη σημασία της εξασφάλισης ότι τα παιδιά απολαμβάνουν εμπειρίες εκτός οθόνης.Παιδί και οθόνες: Πώς να βάλετε τα σωστά όριαΓνωρίζατε ότι οι αρνητικές επιπτώσεις του υπερβολικού χρόνου στην οθόνη για τα μωρά και τα νήπια κυμαίνονται από μικρότερη διάρκεια προσοχής έως χαμηλότερη ενσυναίσθηση;Βρέφη, νήπια και χρόνος οθόνης Στον σημερινό κόσμο της τεχνολογίας και των μέσων μαζικής ενημέρωσης, πολλοί γονείς χρησιμοποιούν οθόνες για να ψυχαγωγούν ή να αποσπούν την προσοχή των μικρών παιδιών, ενώ οι ίδιοι ασχολούνται με άλλες ανάγκες. Αυτό λειτουργεί. Οι οθόνες αιχμαλωτίζουν την προσοχή των παιδιών με τρόπο που δεν το κάνει σχεδόν τίποτα άλλο, επιτρέποντας στους γονείς να πάρουν μια μικρή ανάσα. Ποιος είναι όμως ο αντίκτυπος των οθονών στον εγκέφαλο των μικρών παιδιών και σε πόσο χρόνο οθόνης πρέπει να εκτίθενται;Έρευνα: O χρόνος οθόνης για παιδιά κάτω των 2 ετών μπορεί να οδηγήσει σε αναπτυξιακά προβλήματαΟι επιστήμονες του εγκεφάλου που μελετούν τον αντίκτυπο των οθονών στους εγκεφάλους των μωρών δεν έχουν ακόμη όλες τις απαντήσεις, αλλά αυτά που γνωρίζουν θα βοηθήσουν τους γονείς να καταλάβουν πόσο κρίσιμο είναι να παρέχουν εμπειρίες εκτός οθόνης. Μόνο έτσι τα παιδιά θα μάθουν, θα βελτιώσουν τις κοινωνικές και γνωστικές τους δεξιότητες και θα είναι πιο υγιή και ευτυχισμένα στο μέλλον.Τα μωρά μαθαίνουν τα περισσότερα από την ανθρώπινη αλληλεπίδραση Η Patricia Kuhl είναι μία από τις κορυφαίες επιστήμονες του εγκεφάλου στον κόσμο και διεξάγει πειράματα με περισσότερα από 4.000 μωρά κάθε χρόνο. «Αυτό που ανακαλύψαμε είναι ότι τα μικρά μωρά, κάτω του ενός έτους, δεν μαθαίνουν από μια μηχανή», λέει, δείχνοντας διάφορες σαρώσεις εγκεφάλου σε έναν υπολογιστή. «Ακόμη και αν τους δείξεις συναρπαστικά βίντεο, η διαφορά στη μάθηση είναι εξαιρετική. Έχεις ιδιοφυή μάθηση από έναν ζωντανό άνθρωπο, ενώ έχεις μηδενική μάθηση από μια μηχανή».Ίσως αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά να μην υπάρχει χρόνος στην οθόνη για τα μωρά κάτω των 2 ετών και όχι περισσότερο από μία ώρα την ημέρα για τα παιδιά ηλικίας 2 έως 4 ετών.Οι οθόνες καταλαμβάνουν την προσοχήΓια να είναι τα παιδιά επιτυχημένα, πρέπει να μάθουν πώς να συγκεντρώνονται και να εστιάζουν. Αυτή η ικανότητα αρχίζει να αναπτύσσεται κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, όταν ο εγκέφαλός τους είναι πιο ευαίσθητος στο περιβάλλον γύρω τους. Για να αναπτυχθεί και να μεγαλώσει ένας εγκέφαλος, χρειάζεται βασικά ερεθίσματα από τον εξωτερικό κόσμο. Το πιο σημαντικό είναι ότι χρειάζεται χρόνο για να επεξεργαστεί αυτά τα ερεθίσματα. Ενώ η ανάγνωση παραμυθιών φωναχτά δίνει στα παιδιά χρόνο για να επεξεργαστούν τις λέξεις, τις εικόνες και τις φωνές, η συνεχής απορρόφηση εικόνων και μηνυμάτων στην οθόνη επηρεάζει την προσοχή και την εστίασή τους.Είστε «κολλημένοι» στο κινητό σας; Οι επιπτώσεις στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιούΟι οθόνες περιορίζουν την ικανότητα ελέγχου των παρορμήσεωνΤα μικρά παιδιά χρειάζονται τη δόση πλήξης τους. Τους μαθαίνει πώς να αντιμετωπίζουν την απογοήτευση και να ελέγχουν τις παρορμήσεις τους. Αν τα μικρά παιδιά διεγείρονται συνεχώς από οθόνες, ξεχνούν πώς να βασίζονται στον εαυτό τους ή σε άλλους για ψυχαγωγία. Αυτό οδηγεί σε απογοήτευση και εμποδίζει τη φαντασία και τα κίνητρα.Οι οθόνες μειώνουν την ενσυναίσθησηΈρευνες έχουν δείξει ότι ο χρόνος που αφιερώνεται στις οθόνες εμποδίζει την ικανότητα των μικρών παιδιών να διαβάζουν πρόσωπα και να μαθαίνουν κοινωνικές δεξιότητες, δύο βασικούς παράγοντες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης. Οι αλληλεπιδράσεις πρόσωπο με πρόσωπο είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο τα μικρά παιδιά μαθαίνουν να κατανοούν και να ερμηνεύουν τις μη λεκτικές ενδείξεις.«Μέχρι τα μωρά να αναπτύξουν τη γλώσσα», λέει ο Charles Nelson, νευροεπιστήμονας του Χάρβαρντ που μελετά τον αντίκτυπο της παραμέλησης στον εγκέφαλο των παιδιών, «όλη η επικοινωνία είναι μη λεκτική, οπότε εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το να κοιτάξουν ένα πρόσωπο και να αντλήσουν νόημα από αυτό το πρόσωπο. Είναι αυτός ο άνθρωπος χαρούμενος μαζί μου ή είναι θυμωμένος μαζί μου;». Αυτή η αμφίδρομη αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών και των ενήλικων φροντιστών είναι εξαιρετικά σημαντική για την ανάπτυξη του εγκεφάλου.Η έκθεση σε οθόνες μειώνει την ικανότητα των μωρών να διαβάζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα και να ελέγχουν την απογοήτευση τους. Αποσπά επίσης από δραστηριότητες που βοηθούν στην ενίσχυση της εγκεφαλικής τους ισχύος, όπως το παιχνίδι και η αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά. Αλλά αν πρέπει να βασιστείτε στις οθόνες σε ορισμένες στιγμές, φροντίστε να ελέγχετε την ποιότητα των όσων βλέπουν και να ασχολείστε μαζί τους όσο παρακολουθούν. Τα οφέλη από τον περιορισμό ή ακόμα και την εξάλειψη του χρόνου της οθόνης σε αυτές τις πρώτες στιγμές θα διαρκέσουν μια ζωή.Παιδιά και οθόνες: Ο σοβαρός κίνδυνος μεταβολικού συνδρόμουΗ Carlota Nelson είναι η συγγραφέας και σκηνοθέτης του Brain Matters, ενός πρωτοποριακού ντοκιμαντέρ για την πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών. Πριν από την έναρξη των γυρισμάτων, η Carlota πέρασε οκτώ μήνες ερευνώντας την πρώιμη παιδική ανάπτυξη με τους κορυφαίους νευροεπιστήμονες στον κόσμο και μέλη της κοινότητας της πρώιμης παιδικής ανάπτυξης.Πηγή: unicef.org
πηγή: mothersblog.gr
