Gossip Rodos: Κανείς δεν θέλει να σκέφτεται πώς θα αντιδράσει σε μια έκτακτη ανάγκη — πολύ περισσότερο τι θα κάνει ένα παιδί σε περίπτωση που συμβεί κάτι σοβαρό.
Κι όμως, αυτά τα περιστατικά συμβαίνουν κάθε μέρα.Πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι το παιδί μας θα είναι σε θέση να ζητήσει βοήθεια σε μια έκτακτη ανάγκη; Η απάντηση είναι ότι πρέπει να του μάθουμε πότε και πώς να καλεί.Ποιοι αριθμοί έκτακτης ανάγκης πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά στην ΕλλάδαΣτην Ελλάδα, υπάρχουν μερικοί βασικοί σύντομοι αριθμοί έκτακτης ανάγκης που πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά (και οι ενήλικες).Οι πιο σημαντικοί:ΑριθμόςΦορέας / ΥπηρεσίαΤις καλούμεΓιατί πρέπει να το γνωρίζει ένα παιδί100Ελληνική ΑστυνομίαΌταν υπάρχει κίνδυνος, εγκληματική δραστηριότητα, διάρρηξη, ξυλοδαρμός, ληστεία κ.ά.Ένα παιδί μπορεί να βρεθεί μπροστά σε περιστατικό όπου χρειάζεται αστυνομική βοήθεια — να καλέσει αν δει κάτι ύποπτο ή επικίνδυνο ή αν κινδυνεύει.166Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ)Σε επείγουσες ιατρικές καταστάσεις — σοβαροί τραυματισμοί, ασθένειες, ατυχήματα.Είναι κρίσιμο το παιδί να μπορεί να καλέσει σε περίπτωση που κάποιος τραυματιστεί ή αρρωστήσει πολύ σοβαρά και δεν υπάρχει ενήλικας να το κάνει.199Πυροσβεστικό ΣώμαΌταν υπάρχει πυρκαγιά, καπνός, φωτιά σε σπίτι ή δάσος, έκτακτο περιστατικό με φωτιά.Ένα παιδί που βλέπει καπνό ή φωτιά ή αισθάνεται ότι μπορεί να κινδυνεύει από φωτιά πρέπει να γνωρίζει ότι πρέπει να καλέσει 199Αριθμός 100 – Ελληνική ΑστυνομίαΠότε να καλέσει: Όταν υπάρχει κίνδυνος για τη σωματική ασφάλεια κάποιου — π.χ. αν δει άγνωστο άτομο να επιχειρεί είσοδο στο σπίτι, αν γίνει επίθεση, αν είναι θύμα παρενόχλησης ή bullying.Τι να πει: Πρέπει να ξέρει να αναφέρει ποιος καλεί (αν μπορεί), το σημείο που βρίσκεται (διεύθυνση), τι συμβαίνει («Υπάρχει ένας άγνωστος που προσπαθεί να μπει σπίτι»), και αν υπάρχει τραυματισμός ή απειλή.Γιατί το παιδί: Ίσως δεν υπάρχει ενήλικας εκεί κοντά, ή ο ενήλικας δεν μπορεί να αντιδράσει. Το παιδί πρέπει να έχει το θάρρος και τη γνώση να καλέσει όταν υπάρχει άμεση απειλή για τη ζωή ή την ασφάλεια.Αριθμός 166 – ΕΚΑΒ / Άμεση ιατρική βοήθειαΠότε να καλέσει: Σε σοβαρά περιστατικά υγείας / τραυματισμού — π.χ. πτώση και δεν μπορεί να σηκωθεί, βαριά αιμορραγία, κάποιος έχει χάσει τις αισθήσεις του, σοβαρή αλλεργική αντίδραση, δηλητηρίαση, πνιγμός, κρίση άσθματος.Τι να πει: Ποιος είναι ο ασθενής, τι του συμβαίνει (“δεν αναπνέει / έχασε τις αισθήσεις / έχει πολύ αίμα”), ακριβής διεύθυνση και όροφο, αν υπάρχει κίνδυνος για επιδείνωση.Γιατί το παιδί: Αν υπάρχει τραυματισμός και δεν μπορεί κανείς να ενεργήσει άμεσα, το παιδί πρέπει να καλεί για να στείλουν ασθενοφόρο — κάθε λεπτό μετράει σε σοβαρές καταστάσεις.Αριθμός 199 – Πυροσβεστικό ΣώμαΠότε να καλέσει: Όταν υπάρχει φωτιά ή κίνδυνος φωτιάς – είτε σε σπίτι, είτε στο δάσος, είτε σε αυτοκίνητο, είτε όταν μυρίζει καπνός έντονα ή βλέπει φλόγες ή σπίθες.Τι να πει: Πού καίγεται (οδός, όροφος), αν υπάρχουν άνθρωποι παγιδευμένοι, αν υπάρχουν θύματα, ποιο είναι το μέγεθος της φωτιάς.Γιατί το παιδί: Η φωτιά μπορεί να εξαπλωθεί γρήγορα. Αν δει φωτιά, πρέπει να καλέσει γρήγορα για να φτάσει η πυροσβεστική πριν γίνει ανεξέλεγκτη.Επιπλέον: Ο αριθμός 112 (Ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης)Ο 112 λειτουργεί 24 την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, από σταθερό ή κινητό, δωρεάν.Στην Ελλάδα, ο 112 λειτουργεί παράλληλα με τους εθνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης (100, 166, 199), και όταν καλείται ο 112, η κλήση δρομολογείται στην αρμόδια υπηρεσία (αστυνομία, πυροσβεστική ή ΕΚΑΒ) ανάλογα με το περιστατικό.Ένα πλεονέκτημα του 112 είναι ότι λειτουργεί παντού στην ΕΕ με τον ίδιο αριθμό, οπότε όταν ταξιδεύουμε είναι ευκολότερο να θυμόμαστε ένα ενιαίο αριθμό.Οι χειριστές του 112 στην Ελλάδα μιλούν ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.Από την 1η Ιανουαρίου 2020, ο 112 είναι πλήρως λειτουργικός στην Ελλάδα με δυνατότητα αυτόματου γεωεντοπισμού του καλούντα και ενσωμάτωση μηνυμάτων μαζικής ειδοποίησης (π.χ. σε καταστάσεις φυσικών καταστροφών).Παραδείγματα περιπτώσεων που ένα παιδί πρέπει να καλέσειΜερικά παραδείγματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με το παιδί:Για 100: Αν το παιδί βλέπει κάποιον άγνωστο που σπάει τζαμαρία ή προσπαθεί να εισέλθει στο σπίτι, ή αν ακούει φωνές ή καυγά και φοβάται.Για 166: Αν κάποιος λιποθυμήσει ή δεν αναπνέει ή είναι πολύ αδύναμος, ή σε περίπτωση σοβαρού τραυματισμού — π.χ. αν κάποιος πέσει από ύψος ή προσπαθήσει να διασχίσει το δρόμο και χτυπηθεί.Για 199: Αν το παιδί βλέπει καπνό να βγαίνει από παράθυρο ή βλέπει φλόγες στο σπίτι ή έξω στο δρόμο.Για 112: Αν το παιδί δεν γνωρίζει ποιος αριθμός είναι κατάλληλος ή αν βρίσκεται σε ξένη χώρα στην ΕΕ, μπορεί να καλέσει 112 και θα το μεταβιβάσουν στη σωστή υπηρεσία.Πότε να ξεκινήσετε να το μαθαίνετε και πώςΣυχνά υποστηρίζεται ότι η ηλικία 4 ετών είναι κατάλληλη για να ξεκινήσει κάποιος να διδάσκει το παιδί πότε και πώς να καλεί. Σε αυτή την ηλικία αρχίζουν να κατανοούν τι είναι “επείγον περιστατικό”, να χειρίζονται κινητό τηλέφωνο (ή να πατούν αριθμούς) και να δίνουν πληροφορίες.Το παιδί πρέπει πρώτα να μάθει τι θεωρείται έκτακτη κατάσταση — δηλαδή ότι καλούμε όχι για μικροπροβλήματα, αλλά αν κάποιος κινδυνεύει σοβαρά ή είναι τραυματισμένος ή υπάρχει φωτιά ή απειλή.Είναι σημαντικό να εξηγήσετε με απλά λόγια: «Καλούμε το 100/166/199 ή 112 όταν κάποιος είναι πολύ τραυματισμένος, δεν μπορεί να αναπνεύσει, υπάρχει φωτιά — όταν υπάρχει κίνδυνος ζωής.»Δώστε παραδείγματα όπως παραπάνω, ώστε το παιδί να έχει σαφή εικόνα.Πώς να του δείξετε τη χρήσηΑν έχετε σταθερό τηλέφωνο στο σπίτι, δείξτε του πώς να πατάει τα πλήκτρα 1-0-0 ή 1-6-6 κ.λπ.Αν έχετε μόνο κινητό, δείξτε του πώς να ανοίξει το τηλέφωνο, να επιλέξει «έκτακτη κλήση» emergency call) — πολλά τηλέφωνα έχουν ειδική επιλογή έκτακτης κλήσης στην οθόνη κλειδώματος.Μπορείτε να ενεργοποιήσετε την επιλογή «κλήση έκτακτης ανάγκης» στην οθόνη χωρίς να απαιτείται ξεκλείδωμα (ανάλογα με το μοντέλο) — έτσι το παιδί μπορεί πιο εύκολα να τη βρει.Εκτυπώστε μια εικόνα της οθόνης του κινητού που δείχνει πού είναι η επιλογή «Emergency / Κλήση έκτακτης ανάγκης» και κολλήστε την σε εμφανές σημείο στο σπίτι (π.χ. στο ψυγείο), για να το θυμάται.Αν το παιδί περνάει χρόνο με άλλους φροντιστές (παππούδες, μπέιμπι σίτερ), δείξτε του και πώς να καλέσει χρησιμοποιώντας τις συσκευές που αυτοί διαθέτουν.Τι να πει όταν κάνει την κλήσηΤο παιδί πρέπει να μάθει να επικοινωνεί όσο πιο ξεκάθαρα γίνεται:
- Ποιος καλεί (π.χ. το όνομά του)
- Τι συμβαίνει (“κάποιος δεν αναπνέει” / “υπάρχει φωτιά” / “έσπασε το πόδι του / χάνει αίμα”)
- Πού συμβαίνει — ακριβής διεύθυνση, όροφος, περιοχή
- Πόσοι άνθρωποι εμπλέκονται — αν υπάρχουν πολλοί τραυματίες
- Ακολουθείτε τις οδηγίες του χειριστή — μην κλείσει πριν συμφωνήσει, να απαντά σε ερωτήσεις
Εξηγήστε στο παιδί ότι ο χειριστής και οι διασώστες είναι «ασφαλείς άνθρωποι» που θέλουν να βοηθήσουν — και πως πρέπει να συνεργάζεται μαζί τους και να λέει την αλήθεια.Πώς να το εξασκείτε (χωρίς να καλέσετε απ’ αληθείας)Ασκήσεις εύρεσης τηλεφώνου: Ζητήστε από το παιδί να βρει το τηλέφωνο (ή τη συσκευή έκτακτης ανάγκης) και να σας δείξει την επιλογή «έκτακτη κλήση».Ρόλους: Παίξτε ρόλο — εσείς είστε χειριστής και το παιδί καλεί. Χρησιμοποιήστε παιχνιδιάρικο τηλέφωνο ή χαλασμένο τηλέφωνο.Παιχνίδι «Έκτακτο ή όχι;»: Δώστε στο παιδί καθημερινά σενάρια (π.χ. «έπεσα και χτύπησα το γόνατό μου» / «υπάρχει φωτιά στο μπάνιο»/ «έσπασε ένα φλυτζάνι») και ρωτήστε το: «θα καλούσες 100, 166, 199 ή 112;»Παρατήρηση οχημάτων έκτακτης ανάγκης: Όταν βλέπετε ασθενοφόρο ή πυροσβεστική στο δρόμο, ρωτήστε το παιδί τι περιστατικό πιστεύει ότι υπηρετούν — και αν θα χρειαζόταν να καλέσει.Apps εξάσκησης: Αν υπάρχουν εφαρμογές που επιτρέπουν εξάσκηση σε κλήσεις έκτακτης ανάγκης (χωρίς να καλείται πραγματικά) — μπορεί να είναι χρήσιμες.Μην κάνετε πραγματικές κλήσεις δοκιμής — θα μπλοκάρετε τις γραμμές έκτακτης ανάγκης και θα δημιουργήσετε σύγχυση.Η επανάληψη είναι το κλειδί. Όσο πιο συχνά μιλάτε και εξασκείτε μαζί, τόσο πιο αυτοματοποιημένη θα γίνει η γνώση — και τότε, αν ποτέ χρειαστεί, το παιδί θα αντιδράσει σωστά.Στατιστικά και δεδομένα στην ΕλλάδαΔεν υπάρχουν εύκολα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία που να δείχνουν πόσες ετήσιες κλήσεις γίνονται σε 100, 166, 199 ξεχωριστά και πόσες από αυτές γίνονται από παιδιά. Ωστόσο:Το ΕΚΑΒ έλαβε περίπου 1,7 εκατομμύρια κλήσεις το 2016, και μόνο στην περιοχή της Αθήνας ανταποκρίνεται σε ~320.000 περιστατικά ετησίως.Ο αριθμός 112 στην Ευρώπη αποκτά όλο και πιο ευρεία χρήση: το μερίδιο κλήσεων έκτακτης ανάγκης προς το 112 αυξήθηκε από 56 % το 2019 σε 62 % το 2023.Στην Ελλάδα, ο 112 έγινε πλήρως λειτουργικός από την 1η Ιανουαρίου 2020, με δυνατότητα αυτόματου γεωεντοπισμού και πολλαπλής δρομολόγησης στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.Η μέση απάντηση μιας κλήσης 112 εκτιμάται ότι είναι περίπου 9 δευτερόλεπτα στην Ελλάδα.Σύμφωνα με το Υπουργείο, η κλήση προς το 112 λειτουργεί εντός εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας και μπορεί να γίνει και από σταθερό ή κινητό, ακόμη και χωρίς κάρτα SIM.
πηγή: mothersblog.gr